Sunday 13 April 2014

~ Bercuti Di kampung Halaman

Dugaan kami sebagai ibu bapa dalam membesarkan anak kesayangan Nur Hafni Safiyyah bila die dilanda demam.....ok....demam balik....ok.....demam lagi, bermula awal bulan March berpanjangan sebulan lamanya.

Bila anak tak sihat, aku sebagai ibu sungguh tak senang hati tengok anak asyik tak sihat je. Dah bermacam ikhtiar kami usahakan, klinik swasta, klinik kerajaan, hospital dan perubatan Islam. Semuanya menjadi untuk sementara je. 3,4 hari kemudian datang balik demam die. Hinggalah awal bulan April baru-baru ni die demam + kurang selera makan + muntah + cirit-birit + meragam + tak bermaya. 



Kami bawanya ke Hospital Banting......dari jam 11 pagi sampailah jam 5 ptg kami kat hospital tak makan minum. Dua kali darah Hafni diambil untuk ujian....masa ambil darah tu anak menangis....aku pun hampir nak mengalir air mata, namun ku tahan penuh kesabaran. Aku tak boleh lemah.....mesti kuat untuk anak. Nasib baik suami sentiasa ada disisi. 

Alhamdulillah.....keputusan ujian darah semuanya ok. Tak ada bakteria / kuman, buah pinggang ok, kandungan air dlm badan cukup. Doktor cuma bagi ubat demam, cair kahak & air garam untuk cirit-birit.

Keesokan hari, demam Hafni dah ok....cuma ada lagi cirit-birit dan tak bermaya. Biasanya kalau die demam die aktif bermain, tapi kali ni lain sangat2.....tak bermaya, tak mau makan, terbaring jer. Suami plak keje....aku sorang2 kat umah menangis tak henti tengok keadaan anak yang makin kurus. Dalam kepala otak ni macam2 hal duk pikir. Aku SMS suami bagitau hasrat nak balik kampung, mana tau kat kampung nanti Hafni akan sihat. 

Sebelum balik kpg....kuruskan die....


Alhmdulillah suami dapat cuti 3 hari + 2 hari off day. Esok hari jugak kami bertolak balik kampung. Aku nga Hafni kat kampung kemungkinan lama....sampai die betul2 sihat. Jadi suami balik hantar jer. Kami balik kampung suami dulu, Kota Bharu. Bila mak mertua tengok keadaan cucunya, die cakap terkena cacing ni (cacing dalam perut). Makcik-makcik jiran pun cakap benda sama. So, mak mertua bawa Hafni berubat kampung, bagi air penawar, daun2 untuk disapu diperut bersama kapur. Keesokan harinya, keadaan Hafni makin baik....dah ceria, mula nak makan. 

Tiga hari kat umah mertua....kami balik Jeli (my kampung plak), sama jgk dengan mak aku...die cakap terkena cacing. So, mak aku cuma gunakan beberapa jenis daun2 ubatan untuk buat mandi & sapu kat perut Hafni. Alhamdulillah anak kami sekarang dah pulih. Gembira hanya Tuhan je yang tahu. Barula aku berselera nak makan. Tapi aku nga Hafni masih kat kampung. Bulan depan nanti suami balik ambil....cian suamiku duk sorang2 kat sana. Die pun berat hati nak tinggal anak bini kat kampung, tapi demi anak die cakap "sanggup berkorban"......ngeeeeeeee tq sayang.

Boleh la aku ambil kesempatan ni berehat kat kampung lama-lama. Sukeeeeeeeeenyeeeeeee....!!!!!!!!!



2 comments:

  1. bestnya berlama-lamaan kat kampung ye eILA...nasib anak yah xpnh kene cacing. Moga hafni xkene cacing dah pasni yea...makan byk2 bagi debab cam kakak Fiqa...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulaa....nasib baik cpt bw balik berubat, kalau lambat nt kesan kt mata....

      Delete