Tuesday 10 June 2014

~ Ikan Stim Limau

Dah biasa sbenarnya masak ikan stim......tapi kali ni aku nak try masak stim ala thai...Stim Limau gitu, terpengaruh nga masakan kedai.  Sedap gilerr...

Alkisah baru-baru ni aku ganti puasa 2,3 hari....aku puasa pun time asben keje pagi. Die balik pun dah kul 9 mlm lebih...jadi aku berbuka puasa nga anak jela. Tiap-tiap hari time puasa tu die sibuk duk tanya masak apa....nak makan kat luar tak? Die ingat aku penat kot nak masak bila puasa tengah pegnen and kena layan karenah Hafni.

Hari last puasa tu aku bagitau die malas nak masak.....kesian plak asben duk tanya "nak makan kt luar ke tak?"......lagipun hari tu memang aku dah takde idea nak masak ape. Just masak simple2 untuk Hafni jer. Pastu buat puding karamel tuk buka puasa. 

Asben sampai je umah, kami terus keluar menuju ke restoran yang biasa kami makan....restoran thai/kelate, memang sedap. Tapi jauh sikit....arah ke Pantai Morib....lupa plak nama restoran tu. Banyak pilihan....masakan panas, western, satey dll. Biasa kami makan wester....tapi kali ni sebab belum makan nasi....kami makan masakan panas. Nasi...aku pilih tomyam campur, kangkung goreng belacan, udang & sotong goreng tepung. Pastu asben pilih ikan masak stim limau....yang ni paling best.Teringat-ingat pulak aku kat ikan stim limau tu...huhuhu...

So, hari ni aku nak try buat....tapi ada ikan kerisi jer....ikan kerisi pun ikan kerisi la. Bahan pun tak berapa cukup....masak mana yang ade jela...malas nak pi kedai.

Nie la hasilnya.....tak segojes yang kat kedai laa...tapi rasa dah ada



Bahan-bahan lebih kurang macam ni, semua dicincang halus....kalau ada daun sup boleh tabur kat atas....rasa dah ada sikit-sikit macam kat kedai tu....






4 comments:

  1. pernah try.. kena buh byk limau, halia tu.. br rasa meresap.. siakap stim..marvelous oh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aa'a...sbb tu nama stim limau kan.....siakap stim dah slalu rasa, try wt ikan lain pn sedap...

      Delete
  2. nampak sedap tu Eila, yah xbeso buat lagi ikan stim camni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap yah.....try la, senang pn senang....

      Delete