Tuesday 25 June 2013

~ Jerebu Melanda

Rata2 duk kecoh psl jerebu kan....baik kt fb @ sembang2 kt luar. Mmg dah tahap teruk, rasanya ni la kali prtama rasa jerebu yg plg teruk. 

Haaaa pdan muka aku.....br tau cemana rs trkena panahan jerebu ni....sblum ni duk baca & tgok dlm media je. Rasa mcm duk dlm asap...pedih mata, sakit idung, sakit tekak...hausss. Ni baru sikit ujian Tuhan huhu....

Aku xpe lg, yg kesian kt si kecik la.....ermmm ape blh wat...berdoala pd yg Maha Berkuasa....sesungguhnya hanya Dia yg dpt menghapuskan segala penderitaan ni. 

Smua org tau jerebu ni trjadi dsebabkan olh pmbakaran secara trbuka. Sape lg...manusia laaa., yg paling aku nk marah dlm keadaan jerebu yg teruk ni ada lg manusia yg xreti bahase. Bakar smpah & daun2 kering....berkepok asap smpai dlm umah aku. Adoi boleh sakit jantung mcm ni.....sabarrrrr....!!! Alahai akak2 & abg2....xboleh ke sabar kejap, rajin la pulak die time2 mcm ni, sblum ni time org lain duk sibuk bersih laman, bakar sampah....ngko tak pulak rasa nak rajin kan...kan....depan umah aku plak tu. Dari pg smpai tgahri duk bakar sampah. 

Alhmdulillah hari ni Tuhan makbulkan doa2 hambanya.....hujan d beberapa tmpat. Kt sini hujan jgk tp xlama...ok la kan dr xhujan lgsung...sejuk skit rasa....

Semoga hari berikutnya akan lebih baik......Aminnn

P/s : Maafla mak jemah meluah prasaan jer hehehe....



No comments:

Post a Comment