Friday 1 August 2014

~ Biskut Raya Last Minit

Sampai je kampung nak raya minggu lepas, soalan pertama aku tanya kat mak "banyak ke buat biskut raya?".....die jawab "tak buat pun....rasa tak larat jer tahun ni....buat kerepek pisang, siput nga kuih goyang jer.....nanti kita buat popia simpul nga tapai pulut...kulit popia nga serunding dah beli".... Aku pun tengok balang-balang besar tersusun atas almari kat dapur. "Ok ma....menu raya nanti ape?"....."nasi minyak kot...malam raya kita buat kek coklat nga kek gula hangus".... "Ok...." semangat aku dengar.

Rasa pelik pulak kalau raya ni takde biskut raya yang dibuat sendiri. Sebab tiap-tiap tahun rumah kami wajib ada biskut buat sendiri, saudara mara pun dah jadi kebiasaan kalau datang beraya kat umah nak biskut yang kami buat. Harapkan yang beli ada la 2,3 jenis...itu pun entah sedap ke tidak. 

Esoknya mak ada cakap rasa nak buat biskut.....die cakap rasa semangat pulak bila aku ada kat umah, kiranya die nak ada teman la hehehe..... Aku pun ok jer.

Biskut pertama kami buat biskut Ulat Bulu, pastu biskut Kacang Mazola, biskut Sarang Semut, biskut Cornflakes & Tart Nenas. Perhhhh....akhirnya terjadi jugak biskut raya....itu pun dah tak sempat nk buat biskut Jering & biskut Kristal Pelangi. Ada juga la bekal biskut raya untuk aku bawak balik Banting ni selain dari kerepek.  




Popia simpul kami buat time adik pompuan aku kat Sabah sampai.....die memang laju buat popia simpul ni. Aku tolong sikit-sikit jer sambil tengok tv. Tapai pulut mak buat sekilo jer....biasanya 2 kilo die buat. Malam raya mak buat rendang ayam....lemang ayah beli jer. Pastu aku buat kek gula hangus & kek coklat sambil-sambil tolong mak sediakan bahan-bahan untuk buat nasi minyak pagi esok. 


Penat tak terkata malam raya tu....kul 3 pagi baru kami boleh lelapkan mata. Baju-baju belum iron lagi huhuhu..... Plan nga mak nak bangun awal.... 6.30 pagi baru sedar. Kelam kabut kami. Kaum laki jugak la yang best.....takde nak kelam kabut buat itu ini. Nasib baik si comelku Hafni dah cerdik....dah pandai bawak diri tanpa ibu kat sbelah die. Boleh la aku buat kerja dengan aman. 

Pinky girl


No comments:

Post a Comment