Sunday 8 June 2014

~ Lidah & Rasa Kita Berbeza

Semua tau kan..... makanan sama tapi rasa berbeza. Setiap manusia dikurniakan ketajaman merasa yang berlainan....tau. Tau memang tau....tapi aku ni jenis mudah terpengaruh kalau ada orang cakap "kat situ ada jual kuih sedap", "kat sini ada jual itu ini sedappppp". TAPI.....bila aku try...ermmm memang menghampakan. Tak pelik pun....normal kan.



Nak-nak pulak citarasa lidah berlainan negeri. Memang jauh beza. Tapi tak boleh nak salahkan orang yang bagi pendapat. Sama la jugak dengan die.....bila kita bagi pendapat yang sama....tak semestinya citarasa die sama nga kita kan. So, lepas ni kena hati-hati dan fikir dulu sebelum nak membeli (nak merasa la konon). Maklumla ibu mengandung ni memang cepat terliur bila dengar orang cakap ada makanan sedap. 
 Takyah citer la kisah yang lepas-lepas.....kita citer yang terbaru....petang tadi aku g beli karipap frozen. Alkisah jiran cakap ada orang sini jual karipap frozen sedap. Bukan sorang....tapi 2 orang jiran cakap benda sama. Aku pun terpengaruh la....ni pun dah lama sbenarnya teringin, tapi hari ni baru rasa rajin nak g beli. Beli plak sampai 2 perisa....ayam nga sardin. Sepaket rm4 (10pcs). Aku fikir karipap frozen ni blh simpan lama dlm peti ais...nak makan panas-panas, nak buat sendiri memang tak kot....tak reti huhuheeeeee....

Memang seperti yang dijangka macam sbelum ni, rasanya tak menepati citarasa aku. Ku sangka inti ayam tu perisa kari....rupanya ayam blackpaper. Kalau tau memang aku tak beli. Inti sardin tu ok sikit la. Aku ni kalau buat kuih jenis yang kena uli-uli tepung ni memang tak menjadi (campur nga malas). Kuih CekMek Molek boleh la sebab senang hihi....

Bukan sekali dua terkena macam ni.....tapi dah berkali-kali...tetap tak serik-serik. Ada juga yang sedap tapi jarang sangat. Kesimpulannya.....kalau nak sedap dan ikut citarasa...buat la sendiri yerrkkkk. Ngeeeeeeeeeeeee......... Maaaaakkkkkkkk.....nak kuih maaakkkkk....!!!!


2 comments:

  1. belah mana nk rasa pedas ni..hehe..
    saya tak tahan pedas...nasib badan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha tak pasti plak....
      tak makan pedas eh....sy plak kena ada pedas2 baru syok

      Delete