Saturday 1 March 2014

~ Ruam (Bayi & Kanak2)

Sedikit perkongsian dari pengalaman sendiri pasal anak kecil yang alami ruam2 kat badan. 


Allahuakbar buka2 fb pagi ni ada berita Metro pasal "Doktor beri racun".....pasal ape ni...tengok gambar seorang ayah pegang anaknya berusia dalam 8 bulan yang badannya mengalami bintik2 hitam.

Kisahnya bila anaknya alami ruam...then bawak g klinik swasta. Doktor bagi ubat makan dan sapu....kesannya badan anaknya menjadi kemerahan macam dibakar, lama kelamaan bertukar jadi hitam dan menggelupas. Pastu budak tu tak selera nak makan dan muntah2. Salah ubat la tu...tak pun badan budak tu tak seswai dengan ubat yang doktor bagi.

Hmmmm...benda gini la yang aku risau dan takut terjadi pada anak...mintak dijauhkan. Sebab anak aku pun selalu kena ruam panas.....kulitnya sensitif pada cuaca panas2 dan peluh2....nanti ruam2 naik kat leher, dada & dahi die. Tapi aku memang tak bawak gi klinik....aku guna cara tradisional atau petua orang2 lama.....guna TEPUNG UBI....larut dalam sedikit air...macam BEDAK SEJUK tuuu. Then sapu kat tempat2 ruam, eloknya lepas mandi la. Jangan pakaikan baju....biarkan kering. In shaa Allah ruam akan hilang atau kurang. Ubat-ubat kat klinik bagai memang tak menjadi.

Tepung Ubi yang aku guna cap ni laaa....




No comments:

Post a Comment