Sunday 23 March 2014

~ Dari Dapurku : Kerutuk Daging

Alahai rajinyer aku hari nie........ntah angin ape tibe2 terasa nak masak menu popular orang Kota Bharu....belah asben ku. Aku oghe Jeli....kurang pendedahan pasal menu kerutuk ni. Mak aku pun tak pernah masak kerutuk bagai ni. Tapi bila dah masuk famili asben....baru tau dorang memang suka sangat masakan kerutuk daging ni. Kalau kenduri wajib ada menu ni.




Hari ni aku pun try la masak.....pesan kat asben sub beli kelapa parut nga lengkuas. Bahan-bahan lain dah ada. Biasa daging untuk masak kerutuk ni dipotong besar2 ketul2....tapi aku potong biasa jer sebab daging yang ada tu nipis2 jer.....

Masak daaaaa......

Ni resepi aku olah sendiri....sebab tengok resepi kat gugel macam2 bahan ada, malas aku nak layan semua bagai tu..buat simple2 jer...janji ada rasa kerutuk dan yang penting asben cakap sedapppppppppppppp.....

KERUTUK DAGING 
(Resepi untuk kuantiti sedikit)

Bahan kisar:
1-2 ulas bawang putih
4-5 biji bawang merah
1/2 biji bawang besar oren
3-4 biji cili kering (nak pedas buh la lebih)
Sedikit halia
Sedikit lengkuas

Bahan kisar ni campur bersama pes kerutuk secukupnya

Bahan hiris:
1 ulas bawang putih
2 biji bawang merah

Bahan lain:
1 batang serai diketuk
Rempah ~ kulit kayu manis, bunga lawang & buah pelaga
Asam keping
Sedikit air asam jawa
Garam & gula
Santan

Cara:
Tumis bahan hiris bersama rempah, masukkan pes kerutuk & serai. 
Dah pecah minyak masukkan daging. 
Masak dengan api perlahan hingga daging empuk.
Then masukkan santan, garam, gula, asam keping & air asam jawa.
Masak hingga kuah menjadi agak pekat.



2 comments:

  1. nampak sedap tu Eila, Yah brehi. klo kokni diaorang pggil opor. cume dia itam ckit.sedap cam dgg kerutuk gak...yah pun xbeso buat. beso makan jah...hihi

    ReplyDelete