Sunday 1 December 2013

~ Dapurku : Ikan Bakar Cicah Air Asam

Perhhh....musim hujan ni asyik duk citer bab makanan je kan.....mana tak nyer, mcm aku ni yg duk umah 24 jam....time anak tido, pastu takde keje nak dibuat, mesti nak mengunyah jer keje. Alahai boleh jg gemok mcm nie. Ok lah...ni salah satu menu yg slalu aku masak time asben cuti, die suka sgt makan ikan bakar sama cam aku, tengok ikan goreng mesti tak slera. Bakar atas dapur gas jer....guna pemanggang brlapis yg aku beli kt sempadan Thai masa blk kpg dulu2 heeeeeeeeeee......tak perlu pemanggang ajaib bagai huuuu...


Air Asam
Air asam ni main bedal je buh air asam jawa, cili padi (hiris nipis/tumbuk), buah tomato (potong dadu/tumbuk), air limau kasturi ckit, gula, garam, bawang merah (hiris nipis).
Satukan semua & gaul sebati, kalau yg suka belacan taruk la ckit. Kadang2 time ada stok sambal blacan dlm peti ais, aku ceduk 2,3 sudu masuk dlm air asam ni.....sedappp. Untuk rasa lg sedap yg ni aku hiris daun kesum nipis2 masukkan.

Ikan Kerisi Bakar
Ikan Cencaru Bakar
Ikan yg slalu jd mangsa & sedap dibakar mestila ikan cencaru aka ike kronge heee.....ikan ape2 pun boleh. Bakar jgn lama sgt....nt garing, keras & kering...kurang rasa sedapnyer.
Time nak cepat atau anak meragam ke....aku sapu je ikan ni dgn pes Tandori yg dah siap dibeli haha. 
Kalau tak aku buat pes sdiri....paling simple tumbuk kunyit, halia & bwg putih....nak rajin ckit tambah serai, cili or ape2 jer ikut slera.
 

No comments:

Post a Comment